کد خبر: ۲۴۲۷۸
|
۱۱ دی ۱۴۰۰ | ۱۳:۳۵

فناوری‌های همگرا| لنزهای هوشمند به توسعه تجهیزات دیجیتال کمک می‌کنند

لنزهای چشمی هوشمند فناوری های مدرنی هستند که کاربردهای فراوانی در حوزه پزشکی، صنعت فیلم‌سازی، ردیاب‌های بهداشتی، اندازه‌گیرها و ضبط‌کننده‌های صوتی و تصویری دارند.

سوار کردن ابزارهای مختلف بر روی لنز

به گزارش «نبض فناوری»، در داخل این لنزهای هوشمند، بنا به موارد مصرف، ابزارهای ظریفی چون باتری، سنسور، رادیو و سایر لوازم الکترونیکی جاسازی می‌شود. آن‌طور که علی رسولی مدیر ترویج مرکز راهبردی فناوری‌های همگرا عنوان می‌کند: گونه‌ای از این لنزها، در معرض نور و حرکت مکانیکی پلک زدن، می‌توانند انرژی حاصل از پلک زدن را در جهت ذخیره باتری یا طول عمر بیشتر لنز، ذخیره کنند.

این قابلیت که می‌توان ابزارهای مختلفی را بر روی این لنزها سوار کرد سبب شده تا کاربردهای این وسائل هوشمند در علوم مختلف، از گستردگی بالایی برخوردار باشند.

به عنوان مثال کاربرد لنزهای چشمی هوشمند در حوزه پزشکی به این ترتیب است که برخی از آنها برای درمان‌های پزشکی چشم هستند، برخی به عنوان نظارت بر عملکردهای مختلف سلامتی عمل می‌کنند و از برخی نیز برای تقویت بینایی استفاده می‌شود.

گشایش‌های بیشتر در حوزه علم

زمینه مطلوبی که بستر لنزها برای نصب ابزارهای هوشمند فراهم آورده‌اند سبب شده تا لنزهای هوشمند دیجیتال، مرتبا پذیرای فناوری‌هایی جدید باشند به طوری که نسل جدیدی از این لنزها با کاربردهایی چون کاهش علائم ورم ملتحمه آلرژیک، باند آسیب های سطح چشم در صدماتی مانند سوختگی شیمیایی و صدمات حرارتی، درمان دوربینی، توانایی دیدن در تاریکی با استفاده از تصویربرداری حرارتی و ذخیره تصاویر یا فیلم پس از ضبط همراه هستند.

اخیرا گروهی از محققان موفق شده‌اند از نسل جدیدی از این لنزها رونمایی کنند که دارای دیافراگم قابل تنظیم، آنتن داخلی فرکانس های رادیویی و نمایشگر ال‌سی‌دی کم‌مصرف بوده و قادر است تمام روز کار کند. چنین ابداعی می‌تواند با بهبود وضوح بصری، کاهش انحرافات نوری و از همه مهم‌تر بالا یا پایین آوردن سطح نور ورود به چشم، طیفی از اختلالات چشم انسان را برطرف کند.

انتظار می‌رود با توسعه تولید لنزهای هوشمند دیجیتال و ورود این لنزها به عرصه‌های مختلف فناوری، گشایش‌های بیشتری در صنایع، علوم و دانش پزشکی روی دهد.

ارسال نظرات
در آستانه برگزاری رویداد سالانه I/O انجام شد رونمایی گوگل از پیشرفت‌ جدید هوش‌ مصنوعی خود
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 25 اردیبهشت 1403 نرخ تسلط بازار بیت‌کوین چه میزان است؟
«آبادیران»، بستر نقش آفرینی دانش بنیان‌ها در تحقق گفتمان مردمی‌‌کردن اقتصاد دهقانی خبر داد: برنامه‌های حمایتی ویژه معاونت علمی برای توسعه نوآوری‌های فراگیر اجتماعی
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 24 اردیبهشت 1403 وام مسکن با پشتوانه بیت‌کوین
در اعتراض به دستمزدها؛ کارمندان اپل اعتصاب می‌کنند
وبگردی